زمان کنونی: ۱۴۰۳/۰۱/۰۹، ۰۹:۲۶ ب.ظ درود مهمان گرامی! (ورودثبت نامورود با فیسبوکورود با گوگل پلاس)

مکانیسم صوتی پرندگان

سال گذشته این ترجمه را ارسال کردم اما به همراه تحولاتی که ایجاد شد این ترجمه هم ناپدید شد . امیدوارم مورد استفاده واقع بشه .
**
کاربر افتخاری

کارشناسی
تاریخ عضویت: ۱۳۹۰/۰۴/۲۵
اعتبار: 26
وضعیت : آفلاین
سپاس‌ها: 422
1632 سپاس گرفته‌شده در 273 ارسال
ارسال: #1
مکانیسم صوتی پرندگان
 مکانیسم صوتی پرندگان
آواز پرندگان شامل " صدا " و " نغمه " پرندگان می شود . در موارد غیر فنی آوای پرندگان به صداهایی گفته می شود که به گوش انسان آهنگین و دلنواز است . در پرنده شناسی آواها توسط عملکرد صداها تشخیص داده می شوند.
روشن سازی
تفاوت میان صدا و آواز بر پایه پیچیدگی , کشش و بلندی و بافت صداست. آوازها بلندتر و پیچیده تر و مرتبط با دوران مستی و جفتگیری هستند, در حالیکه صداها مسئول عملکردهایی از قبیل هشدارها یا عضو دسته ای از پرندگان شدن است. افرادی مانند " هوول " و " وب " در سال 1995 تفاوت ها را بر اساس عملکرد , کوتاهی آواز و آوازهای بی " واکه " (در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، واکه (Vowel)(مُصَوّت، حرف صدادار)، صدائی در زبان گفتاری است که ویژگی آن به وسیلهٔ وضعیت باز دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شناخته می‌شود که در آن هیچ فشار هوائی در بالای دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ایجاد نمی‌گردد.
این، در برابر دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(صامت، حرف بی‌صدا) قرار می‌گیرد، که ویژگی‌اش به وسیلهٔ یک انقباض یا بسته شدن در یک یا چند نقطه در مجرای صوتی مشخص می‌شود. یک واکه همچونین معمولاً به عنوان دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شناخته می‌شود. در تمام زبان‌ها، واکه‌ها هسته یا اوج هجا را می‌سازند، در حالی که هم‌خوان‌ها آغاز و پایان هجا را.)
دسته بندی کردند. یکی دیگر از ملزومات آواز داشتن تنوع هجایی و همجنس بودن پی در پی و زمینه های قابل دگردیسی هستند که موسیقی را تشکیل می دهند .
پرندگان آواز خوان در رده قناری سان ها  بهترین ها هستند . بیشتر آواز ها توسط پرندگان نر تولید می شود . آواها معمولا در حالت نشستن تولید می شود اما بعضی گونه ها در حین پرواز هم آواز می خوانند. بعضی دسته ها که تقریبا بی آواز هستند و فقط صداهای ضربه ای و آهنگ دار تولید می کنند مانند لک لک ها که با منقار خود صدای تق تق در می آورند.
کالبدشکافی
به اندام صوتی پرندگان سوتک( سیرینکس syrinx  ) گفته می شود . سوتک یک ساختار استخوانی در پایین خرخره جانور است ( برخلاف حنجره که در پستانداران در قسمت فوقانی قرار دارد.) سوتک , گاهی اوقات کیسه هوای احاطه کننده امواج صدارا طنین انداز میکند و به کمک آن پرنده هوارا خارج می کند. پرنده صدارا توسط تغییر در کشیدگی غشا و میزان بلندی صدارا توسط تغییر فشار بازدم کنترل می کند. با این کار هر دو طرف خرخره به طور مستقل کنترل می شوند و به این صورت بعضی گونه ها می توانند دو صدا را در یک زمان تولید کنند.
عملکرد
دانشمندان بر این فرضیه اند که صدای پرندگان طی گزینش جفت گیری تکامل یافته است و تجربیات نشان می دهند که کیفیت صدای پرنده می تواند نشانگر خوبی برای سلامتی باشد. همچنین تجربیات نشان میدهندکه انگل ها و بیماری ها مستقیما روی صدا تاثیر دارند.
ارتباطات بین پرندگان می تواند فردی یا گروهی باشد. بسیاری از پرندگان در هنگام تماس با هم آواز دونفری می خوانند و یا باهم صدا تولید می کنند. برخی از پرندگان در تقلید صدا عالی هستند. در برخی از گونه های گرمسیری مانند دراگونها تقلید صدا بسیار رویت شده است.
محدوده شنوایی پرندگان کمتر از 50 هرتز و بالای 20 کیلو هرتز و با حساسیت حداکثر بین 1 تا 5 هرتز است. طیف وسیعی از فرکانس های صدای پرنده بسته به کیفیت زیستگاه و صدای محیط دارد. در گونه های مختلف فرکانس و زمان اجرا متفاوت می باشد.
آموزش
صدای آواز پرندگان با گونه های مختلف تغییر و تکامل یافته است و عموما یک گونه خاصی شده اند . در زیست شناسی مدرن , صدای پرندگان  عموما از طریق صدا نگار(اسپکتروگراف) تجزیه و تحلیل میشود. گونه های مختلف در پیچیدگی آواز و تنوع آوازهایشان تغییر یافته اند.
اوایل سال 1773 این موضوع به اثبات رسیده بود که پرندگان آوازها را می آموزند و تجربیات پرورش دهندگان ثابت کرد که سهره سینه سرخ را می توان وادار به یادگیری آواز چکاوک کرد. دربسیاری از گونه ها به نظر می رسد که اگرچه صدای پایه در همه اعضای یک گونه یکی است اما پرندگان جوانتر تعدادی جزئیات را از صدای پدرانشان می آموزند و این دگرگونی نسلها , اشکال آوازی متنوع تری را بوجود آورده اند.
فراگیری صدا و آواز در پرندگان جوجه در دو مرحله اتفاق می افتد. مرحله حسی و مرحله جنبشی: آموزش حسی که سبب می شود جوجه به آواز پدر یا پرندگان هم گونه خود گوش دهد و به صورت طیفی و موقتی آنرا به خاطر بسپارد و آموزش جنبشی که جوجه را وادار می کند که آواز خودش را تولید کند و تا هنگامی که تسلط پیدا کند آنرا تمرین می کند.
در حین آموزش جنبشی , تولید صدا با یک زیر صدای تغییرپذیر که به آن " زیرآواز " گفته
می شود , آغاز می شود. زیر آواز ها شبیه آغون کردن در نوزاد انسان می باشد. جوجه ها سریعا ویژگی های قابل شناسایی از خود نشان می دهند. اما هنوز قالب شکل گرفته آواز را ندارند. سرانجام پس از 2 الی 3 ماه آموزش آواز و تمرین و تکرار, جوجه آواز شکل گرفته اش را تولید می کند. بعضی پرندگان مانند مرغ جولای که عمده ترین گونه در تحقیقات پرندگان آوازخوان هستند,مراحل آموزش حسی و جنبشی را با هم تداخل می کنند.
تحقیقات نشان داده است که فراگیری آواز پرندگان شکلی از آموزش توسط نیروی جنبشی است که زیستگاه را نیز در برمیگیرد.
محققان بر این باور هستند که آوازهای آموزش داده شده اجازه پیشرفت در پیچیدگی بیشتر آوازها را میدهد .
تشریح سلسله اعصاب (نورو آناتومی)
فراگیری و آموزش آواز پرندگان گروهی از نقاط متمایز مغز را درگیر می کند که در دو مسیر ارتباطی همراستا شده اند:
  • مسیر پیش مغز قدامی ( خلفی ) آموزش آوایی: ترکیب شده از منطقه x   که با پستانداران همساخت است.
  • مسیر نزولی بطنی ( شکمی ) تولید آوایی : ترکیب شده از HVC , هسته قدرتمند آرکوپالیوم می باشد. ( ناحیه ای از مغز پرنده که مسئول عمل یادگیری است.)
مسیر نزولی بطنی در سرتاسر عمر یک پرنده برای تولید آواز طبیعی الزامی است.
در حالیکه مسیر پیش مغز قدامی برای یادگیری آواز در جوجه ها و شکل پذیری و حفظ آواز در پرندگان بالغ الزامیست و نه برای تولید آواز.
هورمون ها نیز نقش فعال کننده ای در آواز خواندن و هسته آواز در پرندگان بالغ دارند . در قناری ها , ماده ها به طورطبیعی کمتر آوازی می خوانند و به همین ترتیب پیچیدگی کمتری نسبت به نرها دارند. اگرچه هنگامیکه به ماده های بالغ اندروژن یا عامل میل جنسی نرها تزریق شود فرکانس آواز آنها به اندازه یک نر بالا می رود. به علاوه , در ماده های بالغی که به آنها آندروژن تزریق شده بزرگی اندازه نواحی RA & HVC مشاهده شده است. ملاتونین هورمون دیگری است که عادات آواز را در پرندگان بالغ تحت تاثیر قرار می دهد . همانطور که بسیاری از پرندگان آواز خوان گیرنده ها ی ملاتونین را در هسته آواز عصبی نشان داده اند. هم سار اروپایی و هم گنجشک خانگی تغییرات آشکاری در هسته آواز داشته اند که وابسته به تفاوت در قرارگیری در تاریکی و پنهان سازی ملاتونین است. ملاتونین نقش مهمی در تغییرات فصلی عادات آواز خواندن پرندگان آوازخوان که در نواحی کم نور زندگی می کنند ایفا می کند. مطالعات دیگر به تغییرات فصلی بر روی ریخت شناسی ساختار مغز و سیستم آواز اشاره داشته است و همچنین به اثبات رسیده است که این تغییرات توسط دوره نوری , هورمونی و رفتارها تحمیل شده است.
ژن FOXP2 , ضعف ها و کمبودهایی که روی تولید صدا و ادراک زبان در انسانها تاثیر میگذارند در ناحیه X و در دوران شکل گیری صدا بروز داده می شوند که در جوجه مرغ جولای و قناری بالغ دیده می شود.
واکنش شنیداری  در یادگیری پرندگان آوازخوان
تحقیقات اخیر در سال 1945 نشان داد که اهمیت یک پرنده به شنیدن صدای آواز اوست . هنگامیکه پرندگان در تنهایی به دور از یک همگونه نر آواز سر می دهند , آواز آنها آواز تکی نامیده میشود. پرندگان قبل از شکل گیری آواز به تولید صدا و آواز های وحشی و طبیعی و همچنین آواز تکی ادامه می دهند. پس از ظهور و بروز این علائم محققات در پی کشف مسیرهای عصبی هستند که فراگیری حسی و جنبشی را ساده تر کنند و هماهنگی آواز پرنده را با به یادسپاری نمونه های آواز حل و فصل کنند.
مطالعات بسیاری در دهه های اخیر به مکانیزم های عصبی فراگیری آواز پرندگان پرداخته است. در پروژه های اخیر که صدای آواز پرنده را ضبط و سپس پخش کرده اند واکنش های شنیداری آنها را بررسی نموده اند. پرنده به انطباق آواز خود و قطعه ای از آواز قبلی می پردازد و به آن گوش فرا می دهد.شخصی به نام لئوناردو در سال 1999 یک دستگاه تشخیص بازخورد صدا طراحی کردندکه نقش بازخورد شنیداری  صدا را در پرندگان بالغ کشف کند و بعلاوه آن بررسی کند که چطور آواز پرندگان بالغ  پس از طولانی شدن بازخوردهای شنیداری کیفیت خود را از دست میدهد. این مطالعات پیرو تضمین نقش بازخورد شنیداری در حفظ ثبات آواز پرنده بالغ و اثبات اینکه چطور پرنده بالغ آواز شکل گرفته خودرا حفظ میکند عرضه گردید.
در سال 2000 مدلی را مبنای استدلال قرار دادند که LMAN نقش اساسی در آن بازی میکرد. به این صورت که تفاوت های بین صدای تولید شده توسط پرنده را و نمونه صدای به خاطر سپرده شده او را شناسایی می کردند و سپس  خطای رخ داده را به مسیر تولید صدا برای اصلاح یا تغییر دادن ارسال می کردند. مطالعات این گروه نشان داد که پرندگان بالغی که صدای گوش خراش تولید می کنند با تغییر بازخوردهای شنیداری رفتار خود را تغییر می دهند و آواز خود را تطبیق می دهند.
دو مدل  در شفاف سازی نقش LMAN:
آواز پرنده – اصلاح خطای واکنش ها
یاخته های عصبی بازتابگر عصبی است که هنگام انجام یک عمل یا هنگامیکه کسی از عمل در حال اجرا از طریق حواس آگاهی پیدا میکند آزاد می شود. این یاخته های عصبی ابتدا در نوعی میمون کشف شدند, اما تحقیقات اخیر ثابت کرده است که سیستم یاخته های عصبی بازتابگر می تواند در موجودات دیگر وجود داشته باشد.
یاخته های عصبی بازتابگر دارای مشخصات زیر می باشند:
در ناحیه داخلی پوسته مغز قرار گرفته اند
دارای خصوصیات حسی و جنبشی هستند
تک انفعالی هستند.یعنی تنها زمانی فعال می شوند که فردی در حال انجام یک عمل خاص است.
از آنجاییکه این یاخته های عصبی هر دو خصیصه حسی و جنبشی را داراست, بعضی از محققان بر این عقیده اند که یاخته های عصبی بازتابگر ممکن است به تجربیات حسی کمک کند. این عصب در فراگیری آواز پرندگان هم تاثیر دارد.
یاخته های عصبی بازتابگر می توانند به مقایسه اینکه پرنده چه می شنود و چطور نمونه آواز را به خاطر می سپارد و اینکه چه صدایی تولید میکند بپردازند.
گزینش گری آواز در عصب HVCX
فعالیت عصب در پاسخ به صداهای شنیده شده و صداهای تولید شده
عصب ها هنگامی آزاد میشنوند که صدای اولیه و پایه شنیده و نواخته شود.عصب ها به آوازهای دیگری که از نوع دیگری باشد , پاسخ نمی دهند. در تحقیق درباره این عصب های جنبشی صوتی , جاناتان پارتر و دیگر محققان فعالیت عصب های تکی در ناحیه HVC  را بر روی گنجشک های باتلاق زی ضبط و بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که عصب هایی که از ناحیه HVC  تا ناحیه X  کشیده شده اند بیشترین پاسخگویی را در زمانی دارند که پرنده در حال گوش دادن به صدای ضبط شده آواز خود است . این عصب ها همچنین در زمینه های مشابه و هنگامیکه پرنده در حال خواندن همان آواز است , آزاد می شوند.
پارتر همچنین کشف کرد که در زمان کوتاه قبل و بعد از آواز پرندگان , عصب های HVCX شان فعالیت شدیدتری برای ورودی صوتی دارند.به عبارت دیگر پرندگان هنگام نواختن آواز خود کر می شوند.
به عبارت کلی , عصب جنبشی صوتی HVCX  در گنجشک باتلاق زی بسیار شبیه عصب های بازتابگر جنبشی عصب های بازتابگر جنبشی بصری در میمون سانان هستند.
مشابهت های عصب Hvcx با عصب بازتابگر:
درناحیه داخلی پوسته مغز قرار دارند.
تک انفعالی هستند
 
عملکرد سیستم عصب بازتابگر هنوز مشخص نیست . بعضی از دانشمندان گمان می کنند که عصب های بازتابگر امکان دارد نقش درک اعمال دیگر , تقلید , بررسی ذهن و فراگیری زبان را داشته باشد. اگرچه تا کنون شواهد فیزیولوژی عصبی ضعیفی در حمایت از این تئوری وجود ندارد.
هم خوانی و نظم
صدای پرندگان گویای هجاهای بی معنی هستند. این صداها به گو ش انسان ممکن است شبیه به کلماتی باشد که هر کسی تصور دارد. مثل : chirrup-chirp-quack
جغد راه راه صدایی تولید میکند که برای ما مانند شنیدن جمله : who cooks for you میباشد.
اولین بار استفاده از اسپکتروگرام توسط تروپ بود . به تصاویر بصری که دستگاه اسپکتروگرام تولید می کند تصاویر امواج صوتی یا آوانگاشت می گویند. امواج صوتی عینی هستند, برعکس عبارات وصفی , اما تفسیر مناسب به تجربه کافی نیاز دارد. امواج صوتی همچنین می توانند به طور ناهموار به صورت صوت برگردانده شوند.
آواز پرنده بخش جدایی ناپذیر دوران جفتگیری و پیش از باروری یک پرنده است . بسیاری از همنوعان ناهمبوم رفتارهای مختلفی نشان می دهند.این تفاوت ها گاهی بسیار جزیی است که تنها در امواج صوتی قابل رویت است.
ضبط صدا
اولین ضبط صدای آواز پرنده در سال 1889 توسط " لودوینگ کوچ" انجام شد که یک صدابردار برجسته حیاط وحش و مجری تاریخ طبیعت bbc  بود. از دیگر صدابرداران قابل توجه صدای پرندگان می توان از اریک سیمز , کریس واتسون , فرانسیس شارون و فرناند دروتن نام برد.
زبان پرندگان
زبان پرندگان موضوعی برای گمانه زنی و حدس و  قیاس شده است . مرغ های خانگی هشدارهای صوتی ویژه ای برای شکارگرهای زمینی و هوایی دارند. همچنین آنها به این هشدارها به طور مناسبی پاسخ می دهند. به هر حال یک زبان علی رغم کلمات , ساختار و قاعده هم دارد.
مطالعات برای اثبات وجود زبان به دلیل طیف گسترده امکان تفسیر و تعبیر بسیار مشکل شده است . تحقییق روی طوطی ها توسط ایرن که برای اثبات توانایی ذاتی ساختار دستوری ارائه کرده است شامل معانی کلی چون اسم ها , صفات و افعال است. مطالعات روی تولید صدای سار نیز اثبات کرده است که ممکن است آنها دارای ساختار بازگشتی باشند.
آواز پرندگان و موسیقی
برخی از موسیقی شناسان معتقدند که آواز پرندگان تاثیر شگرفی بر توسعه ورونق موسیقی داشته است . اگرچه گستردگی این تاثیر قابل اندازه گیری نیست. اما گاهی به راحتی می توان مشاهده کرد که بعضی از آهنگسازان یک سبک خاص صدای آواز پرندگان را با موسیقی تلفیق کرده اند.
به نظر می رسد که صدای آواز پرندگان عموما به سه شکل روی آهنگسازان تاثیر گذاشته است:
  • آنها می توانند از صدای آواز پرندگان تاثیر یا الهام بگیرند
  • آنها می توانند از صدای آواز پرندگان بدلسازی کنند
  • آنها می توانند صدای ضبط شده آواز پرندگان را در آثارشان ترکیب کنند
 
آهنگسازانی چون ویوالدی , بیبر, بتهوون , و نوازندگان جاز همچون پاول وینتر و جف سیلوربوش همگی از آواز پرندگان استفاده کرده اند.
نوازنده جاز امریکایی , اریک دولفی هنگامیکه در حال نواختن فلوت بود به صدای آواز پرندگان گوش می داد. او اذعان داشته است که در موسیقی های فی البداهه اش آواز پرندگان را ضمیمه کرده است.
 
و در آخر باید بگویم آواز پرندگان و ارتباطشان با همنشینی با انسانها یک درونمایه هنری در آثار ادبی است.
 
                                                                                  والسلام- گلشن
منبع : سایت ویکی پدیا
مترجم متن : م.زرفش
تهیه و تنظیم : م.گلشن
 
 
 
 
 
 
۱۳۹۳/۰۴/۱۰، ۱۲:۰۴ ب.ظ
سوابق نقل قول




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان